fbpx

Jak nie stresować się przed egzaminem?

jak nie stresować się przed egzaminem

Okej, generalnie wiemy, że panowanie nad stresem to bardzo złożona sprawa. Już nie raz o tym pisałam i stworzyłam swoistą bazę wiedzy, która o stresie rzecze. No problemo, studenciaku, zaraz znajdziesz podlinkowanie. Naturalnie, warto być dobrze przygotowanym, a setki studentów już mnie zapewniły, że takie dobre przygotowanie wspomaga Sesyjny Poradnik, którego sprzedaż zamknę z ostatnim dniem lutego. Było już o stresie generalnie, o tym jak z nim walczyć, ale chciałabym dzisiaj opowiedzieć o kilku takich doraźnych środkach, by nie stresować się przed egzaminem. Takich, że jak siedzisz przed salą, słowa stają w gardle, żołądek skręca się jak droga w górach i nie wiesz, czy ręce drżą, bo wciąż czują wczorajszą imprezę, czy to jednak ten stres. A więc, siedzisz, a raczej stoisz przed salą, bo przecież nie możesz wytrzymać spokojnie. I co robisz?

 

 

W osobnej zakładce warto otworzyć sobie „na potem” wpis: Jak nie stresować się studiami cz.1

 

 

jak nie stresować się egzaminem

 

 

1. Izolacja od złego promieniowania.

 

 

Załóżmy, że jesteś w zasięgu promieniowania radioaktywnego. Jaki będzie Twój pierwszy krok, by usunąć szkodliwe promieniowanie z organizmu? Czy zaczniesz łykać jod, czy może opuścisz dane miejsce? To było pytanie retoryczne. Tak samo jest ze stresem. Jeżeli masz, a pewnie masz w swoim otoczeniu osoby, które panikują, straszą, opowiadają plotki o wykładowcy, o tym ile już osób oblał, o tym ile to się uczyły i jeszcze wszystkiego nie wiedzą, to powiem dobitnie: uciekaj stamtąd! Polecam tę ucieczkę tak bardzo jak polecam ucieczkę od uszkodzonego reaktora. Nie ma żartów.

 

 

2. Absorpcja pozytywnego myślenia.

 

 

Gdy już uciekłeś od radioaktywnego promieniowania, to czas zabezpieczyć się przed nim kombinezonem w postaci dobrych duszyczek, które towarzyszą nam w tej kilkuletniej tułaczce przez studia. Żarty, śmiech, ploteczki, to idealna osłona przed szkodliwą radioaktywnością. Pomaga też zadawanie pytań w kwestiach, w których miałeś wątpliwości, ponieważ zmniejsza poziom niewiedzy we krwi, co uspokaja pracę serca.

 

 

jak nie stresować się egzaminem

 

 

3. Oddech, który miażdży chłopka.

 

 

Podczas długieeeego wdechu i równie długieeeego wydechu wyobrażam sobie następującą sytuację. Stres jest takim nakreślonym z kresek chłopkiem, którego wciągane przeze mnie powietrze zgniata w płucach tak, że zwija się w małą kulkę, a podczas wydechu kulka ta unosi się i zostaje wyrzucona przez nos na zewnątrz. Nie wiem, skąd wzięła mi się ta wizualizacja, ale tak wyobrażam sobie wyrzucanie stresu z ciała. Później jest już tylko relaks i spokój. Już nie raz na blogu pisałam o tym, że warto oddychać przeponą, więc nie będę się tu roztkliwiać nad technikami oddechowymi, a magicznie przeniosę Cię do wpisu: Wiem, że źle oddychasz. O tym jak oddech niweluje stres. (Ach, cóż za bezczelny tytuł! ;D).

 

 

4. Bieganie jest w stanie…

 

 

wyrzucić z Ciebie energię, która zbiera się gdy jesteś zestresowany. Dłonie drżą Ci właśnie od tej energii! Człowiek współczesny musi się jakoś wyżyć i jeżeli przed egzaminem masz jeszcze czas, żeby „wybiegać stres” to cudownie. Oczywiście wyobrażam sobie taką sytuację jedynie, jeżeli egzamin odbywa się co najwcześniej późnym rankiem tj. o 11:00. ;)

 

 

jak nie stresować się egzaminem

 

 

5. Czy powtarzanie materiału pomaga?

 

 

To zależy od osoby. Czasem powtarzając coś przed egzaminem słyszałam: Teraz już się nic nie nauczysz. Tyle, że ja nie chciałam się uczyć a przypomnieć sobie tę wiedzę. Ułożyć ją w głowie. Uważam, że bardzo dużo mi to dawało. Szczególnie, gdy była to wiedza, którą zdobyłam wieczór wcześniej. Niemożliwym jest, żeby np. 0 13:00 pamiętać 100% tego, czego nauczyło się wieczór wcześniej o 19:00. Dobrym pomysłem jest więc przypomnienie sobie tej wiedzy. Mi pomagają powtórki zaraz przed egzaminem, jeżeli są nastawione na to, czego nie pamiętam dokładnie, a nie na wiedzę, której jestem już pewna i powtarzam, żeby powtarzać. Takie powtarzanie jest stresujące i nie pozwala oderwać myśli oraz zrelaksować mózgu.

 


 

jak się skoncentrować sesyjny poradnik

 

 

 

Wracając do tematu stresu przed egzaminem, czekam na Wasze rady dotyczące uspokojania się przed tą walką!

Do następnego czytania!

Ania

100 PLN zniżki na AIRBNB

Wskocz na Facebooka

Studencka grupa wsparcia

Close Menu
×

Koszyk