fbpx

Jaki jest największy sekret sprawnie pracującego mózgu? ;)

aktywność fizyczna a mózg (1)

Kangury, nie uwierzycie. Wielkie słowa w tytule, bo wielki przekaz we wpisie. Nie będę Wam dzisiaj mówić o tym, jak poruszyć swój mózg do pracy, jak zrobić krzyżówkę, sudoku i i takie! Dzisiaj będę mówić o tym, żeby ruszyć dupę! Serio! Już wiem, co sobie pomyślicie! Tej to odbija! Najpierw nam tu opowiada, że medytacja może mieć wpływ na efektywną naukę, a teraz chce powiedzieć, że sport też! A co ma ruszanie dupką do mózgu? Wszystko.

 

Cieszmy się, że mamy coś takiego jak obrazowanie mózgu rezonansem magnetycznym! Bez tego nie moglibyśmy sprawdzić, jak cudowne efekty ma ruch i wgl jakakolwiek aktywność na mózg. Także w tym miejscu minuta wdzięczności dla rezonansu magnetycznego. 

Amen.

 

aktywność fizyczna a mózg (2)

W wielu badaniach wykorzystano go, by sprawdzić, jak zmieni się mózg, kiedy uczestnik badania przez określony czas będzie się ruszał. Czyli robimy rezonansik przed badaniem i po jego zakończeniu i porównujemy wyniki. W badaniach, z którymi się zapoznałam różniło się kilka parametrów. Zwykle był to:

  • wiek uczestników
  • czas, w którym uprawiali sport
  • sposób aktywizacji mózgu

Wyniki były z grubsza podobne i potwierdzają teorię, że ruch poprawia sprawność mózgu. Jak?

 

Upgrade mózgu poprzez aktywność fizyczną!

Na początku powiedzmy sobie, dlaczego w ogóle ruch może mieć wpływ na mózg. Skąd się to bierze? 

Mózg w takiej formie, w jakiem go mamy nie powstał wczoraj, ani 50 lat temu, ani nawet 1000. Właściwie nasz mózg nie różni się niczym od mózgu troglodyty żyjącego 40 tys. lat temu, dlatego z czysto teoretycznego punktu widzenia stosowanie tej nazwy jako uwłaczającej inteligencji jest niepoprawne. Ot, ciekawostka! Nasz mózg nie jest przystosowany do życia w XXI wieku. Anatomicznie stworzony jest do życia w dziczy i by go dobrze pielęgnować, warto mu to życie symulować. A co jest nierozerwanym elementem życia w buszu – ruch! 

Piramida zdrowego mózgu

Piramida pokazuje, co jest podstawą dobrze funkcjonującego i rozwijającego się mózgu! :) Poprawa kondycji czy rozwój mięśni po treningu to dość oczekiwane i zarazem oczywiste rezultaty. Wpływ treningu na mózg nie jest już tak oczywisty, ale na szczęście – przy rozwoju współczesnej techniki – możliwy do zbadania! 

Jak widać u podstawy piramidy kognitywnej znalazł się właśnie ruch, bo to on ma największe znaczenie dla funkcjoniwania mózgu! Później mamy rozwój intelektualny, granie na instrumentach i wspomnianą już medytację. Najmniejszy wpływ, ale wciąż istotny, ma na mózg to, co jemy.

Jak ruch pomoże Ci w lepszej nauce?

1. Pamięć

Okazuje się, że nie ma nic ważniejszego dla dobrej pamięci niż ruch! W skrócie? Hipokamp to nasz ośrodek pamięci. Odpowiada między innymi za procesy uczenia się i konsolidację, czyli proces przejścia informacji z pamięci krótkotrwałej do długotrwałej. Ruch powoduje wzrost hipokampu, czyli sprawia, że w hipokampie jest więcej połączeń nerwowych, hipokamp też jest lepiej skomunikowany z resztą mózgu. Efekty takie zauważono u rowerzystów, ale także wśród osób, które spacerowały 40 min 3x w tygodniu. Warto być systematycznym, bo im więcej trenujemy, tym bardziej zwiększa się umiejętność szybkiego zapamiętywania i potrafimy zamapamiętywać więcej!

2. Koncentracja

Dlaczego koncentracja jest powiązana z aktywnością fizyczną? A no dlatego, że gdy pierwsi homo sapiens szukali pożywienia, polowali, uciekali przed drapieżnikami lub z nimi walczyli, to musieli być niezwykle skoncentrowani! Przecież jeden zły ruch mógł zadecydować o ich życiu. Dlatego ruch i koncentracja są ze sobą ściśle powiązane. Aktywność fizyczna podnosi poziom neuroprzekaźników takich jak dopamina i noradrenalina w mózgu. Neuroprzekaźniki działają w synapsach, u zwieńczenia aksonów (tych nitek odchodzących od jądra neuronu). Tam zajmują się zmianą sygnału elektrycznego w chemiczny. W ten sposób przekazują sygnały między neuronami. Dlatego nazywają się neuroprzekaźnikami. Kumacie? :D Więcej neuroprzekaźników, lepszy przesył i lepsza koncentracja. Jednym z takich neuroprzekaźników jest dopamina, której podwyższony poziom prowadzi do “redukcji szumów” i lepszej koncentracji. A wszyscy wiemy, że aktywność fizyczna powoduje wzrost poziomu dopaminy! Najlepsze efekty widać od razu po treningu, ale efekt na szczęście utrzymują się jeszcze przez kilka godzin. I nagle okazuje się, że gdyby tylko w szkołach istniały prysznice, wf na początku lekcji miałby wielki sens! 

3. Stres

Kiedy się stresujemy nasze ciało zaczyna zachowywać się bardzo podobnie, jak podczas aktywności fizycznej. Serce i oddech przyspieszają, do krwiobiegu dostajemy kortyzol – hormonu stresu (pominę w jaki sposób przebiega jego produkcja) i jesteśmy przygotowani do walk tudzież ucieczki. Jednak stresując się np. przed egzaminem, wcale nie musimy uciekać (okej, nie powinniśmy), stres przed prezentacją też nie kończy się fizyczną walką. I ten stres zaczyna się w nas kotłować, bo nie mieliśmy okazji go – jak ja to mówię – “wybiegać”. To samo dzieje się, gdy trenujemy. Jednak, gdy trenujemy regularnie i regularnie otrzymujemy kortyzol, to nasz organizm zaczyna przyzwyczajać się do takiego stanu rzeczy. Wzrasta nasza wytrzymałość, a wyrzuty kortyzolu są coraz to mniejsze, a ich poziom po treningu spada poniżej stanu sprzed aktywności fizycznej!!! I nawet, gdy dopadnie nas stres, to organizm zareaguje na niego podobnie jak na ruch, który już zna od jakiegoś czasu. Wyrzut kortyzolu będzie znacznie mniejszy, a my lepiej zniesiemy stresującą sytuację. W dodatku po treningu pojawiają się endorfiny i dopamina, które dają nam poczucie satysfakcji. Wszystkie te elementy składają się na tak zwane “lepsze samopoczucie” po treningu. 

Ruch w Twoim życiu sprawi, że długo pozostaniesz w dobrej kondycji -ofkors- fizycznej, ale i umysłowej! A jeśli do tego chcesz uczyć się 2x szybciej, mieć więcej czasu dla siebie i bezstresowo podchodzić do sesji to możesz dołączyć do Kursu Efektywnej Nauki Online! Później zamykam zapisy! Poznaj sztuczki na naukę prymusów! Zmień swój sposób uczenia, a nawet otrzymuj stypendium naukowe jak inni moi kursanci! Dołącz do Kursu Efektywnej Nauki! Kliknij TERAZ w link, żeby zmienić swoją PRZYSZŁOŚĆ! :) 

aktywność fizyczna a mózg (2)

I pamiętaj! Gdy Twoje życie przepełnione będzie brakiem ruszania dupką, to Twój mózg najprawdopodobniej osiwieje w wieku 35  lat i staruszek skiśnie na amen. Jeżeli więc cieszyłaś się kiedykolwiek z tego, że nauka w szkole jest darmowa, że studia są darmowe, że biblioteki są za free, to muszę Cię zmartwić, bo pielęgnacja mózgu kosztuje – bilet na siłownię. No dobra, sport można też uprawiać poza siłką, ale nie cały rok i nie w każdej pogodzie. Dlatego moja szalona inwestycja tego miesiąca to uwaga ROCZNY karnet na siłownię. 

A niech ten mózg ma. 

I dupa też.

 

Do następnego czytania!

Ania

POLECANE WPISY:

100 PLN zniżki na AIRBNB

Wskocz na Facebooka

Studencka grupa wsparcia

Close Menu